.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جاده چالوس، پاركينگ جديد خودروها؛
شهريور تمام شد، بزرگراه شمال افتتاح نشد!
شمال نيوز: مسئولان وزارت راه بايد در خصوص معطلي مردم در محورهاي شمالي پاسخگو باشند چرا كه پليس با تمام توان وارد شده و زماني كه جاده كشش ندارد عملا كاري از دست پليس هم ساخته نيست.

شمال نيوز: نيمه دوم شهريور‌ماه و همزمان با آخرين موج سفرهاي تابستاني در كشور جاده كرج- چالوس شاهد بيشترين موج ترافيكي در چند سال گذشته بود. به گفته سرهنگ مهماندار، فرمانده پليس راه كشور هفته گذشته و همزمان با تعطيلات آخر هفته ركورد تردد در اين جاده قديمي شكسته شد، به گونه اي كه بر اساس آمارهاي پليس راه كشور در روز چهارشنبه 37 هزار خودرو در مسير كرج به چالوس و 27 هزار خودرو نيز در مسير چالوس به كرج تردد كرده اند. اين تعداد سفر در يك روز در حالي صورت مي گيرد كه در اوج سفرهاي سال هاي گذشته و در طول 24 ساعت حداكثر حدود 31 هزار خودرو در مسير كرج به چالوس و به طور همزمان حداكثر 10 هزار خودرو در مسير بلعكس يعني چالوس به كرج تردد كرده بودند.ثبت تردد 37 هزار خودرو از كرج به چالوس و 26 هزار خودرو در مسير چالوس به كرج در روز چهارشنبه هفته گذشته ركوردي بي‌سابقه محسوب مي‌شود.

فرمانده پليس راه كشور با اشاره به اينكه جاده چالوس ديگر كشش بار ترافيك را ندارد از تاخير در احداث چند ده ساله آزادراه تهران - شمال انتقاد كرد و گفت: مسئولان وزارت راه بايد در خصوص معطلي مردم در محورهاي شمالي پاسخگو باشند چرا كه پليس با تمام توان وارد شده و زماني كه جاده كشش ندارد عملا كاري از دست پليس هم ساخته نيست. دريافت عوارض از خودروهاي عبوري يا زوج‌و‌فرد كردن خودروها از تمهيداتي است كه پليس‌راه كشور به آنها اشاره كرده و مي‌گويد:‌ در صورت ادامه روند فعلي، پليس مجبور است محدوديت‌هاي ترافيكي بيشتري براي جاده چالوس وضع كند تا ميزان سفر از اين جاده متناسب با گنجايش اين جاده شده و مسافران ساعت‌ها در ترافيك جاده چالوس نمانند. معطل ماندن مسافران در جاده هاي منتهي به استان هاي شمالي كشور از جمله چالوس، هراز و فيروز كوه چند سالي است كه به موضوعي تكراري و البته آزار دهنده تبديل شده است، اگر چه طي سال هاي گذشته طرح هاي زيادي به منظور سبك كردن بار ترافيكي جاده هاي شمالي كشور ارائه مي‌شده كه آخرين آنها افزوده شدن يك باند تردد در جاده هراز ، فيروز كوه و چالوس بود اما اين طرح‌ها نيز نتوانسته گشايشي براي ترافيك جاده‌ها ايجاد كند. اجرايي شدن آزاد راه تهران‌-شمال كه هنوز هيچ فازي از آن افتتاح نشده و ارائه طرح‌هايي چون مترو تهران‌-شمال كه از حكيميه تا آمل امتداد مي‌يابد قرار است مقداري از حجم ترافيك اين مسيرها را كاهش دهد، اما هنوز هم تمام اميدها به بازگشايي آزاد راه 121 كيلومتري تهران - شمال است كه به نظر مي‌رسد اين پروژه نيز طي ساليان آينده نمي‌تواند مشكل ترافيكي جاده هاي شمالي كشور را كم كند چرا كه اين پروژه بر اساس نيازهاي سال 1350 طرح ريزي شده و به طور حتم با افزايش تعداد خودروها و افزايش بالاي سفرهاي برون شهري نمي‌توان انتظار معجزه از اين آزاد راه را داشت. شهریار افندی زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای 4 بانده کردن محور هراز و فیروز‌کوه مي گويد: «به‌منظور كاهش بار ترافيك، يك باند سبقت نيز در جاده كندوان به بهره برداري مي رسد.

تعریض و چهاربانده شدن محور فیروزکوه در وزارت راه مطرح است، همچنین ساخت یک باند اضافی سبقت در جاده کندوان در محور چالوس برای وسایل نقلیه از دیگر پروژه های وزارت راه برای کاهش زمان سفر در ایام پیک ترافیک است.»

نااميدي از آزاد راه تهران شمال

افندی زاده می گوید: «به دلیل حجم بالای جابه‌جایی در این محور، 4 بانده شدن آن از اولویت های وزارت راه است که انتظار داريم تاپایان سال 92 به پایان برسد. پروژه چهار بانده کردن جاده هراز، از حدود 4 سال قبل شروع شده و سازمان راهداری هم عملیات نوسازی را در این جاده انجام داده است. طول جاده هراز 170 کیلومتر است.»4 بانده شده مسير تهران تا امامزاده هاشم به طول 55 كيلومتر تا پايان مهرماه امسال به پايان مي رسد و 115 كيلومتر از مسير كه از امامزاده هاشم تا آمل ادامه دارد تا پايان سال به بهره برداري مي رسد. اگر چه اين تمهيدات راهكاري هاي مقطعي براي كاهش بار ترافيك است اما به نظر مي‌رسد اجرايي شدن آنها سرپوشي براي كم كاري درپيشبرد احداث آزاد راهي باشد كه گفته مي‌شود 50 درصد آن تا كنون اجرايي شده، اما آنچه در عمل مشاهده مي‌شود پيشرفت بسيار كند آن و در نتيجه سال‌ها انتظار براي بهره برداري از پروژه‌اي است كه شايد اگر با دلسوزي روي آن كار مي‌شد، مي‌توانست يك دهه قبل بر روي خودروهاي عبوري باز شود و امروز نماد ناتواني نباشد. استفاده از كارگران و مهندسان چيني نيز نتوانسته آنطور كه بايد و شايد تسريعي در احداث اين پروژه به وجود بياورد و به نظر مي رسد بيشتر از آنچه چيني ها براي ساخت اين پروژه «ملي» در كشور ما دل بسوزانند بيشتر به فكر پر كردن جيب هايشان از هزينه‌هايي هستند كه مي‌توانست به جيب مهندسان ايراني سرازير شود و اين پروژه ملي به دست مهندسان ايراني آماده بهره برداري شود.

وعده هاي بي سرانجام

اگر چه گفته مي شود تمام امكانات وزارت راه و شهرسازي براي برنامه هاي عمراني و مسكن مهر بسيج شده اند، اما نگاهي كوتاه به مسيرهاي احداث اين پروژه نشان مي‌دهد نمي‌توان اميدوار بود نسلي كه كلنگ زني اين پروژه را شاهد بوده بتواند براي يك بار هم كه شده از اين آزاد راه عبور كند و شايد خاطره كلنگ‌زني اين پروژه و آرزوي عبور از آن را با خود به دنياي ديگر ببرد! با اين حال و با وجود تمام وعده‌هايي كه تا كنون داده شده هر بار وقوع يك اتفاق باعث كند شدن كار در اين مسير ‌شده است‌. يك بار اختلاف بين بنياد مستضعفان و وزارت‌راه، روند اجرايي كار را كند مي‌كند و بار ديگر خروج بانك سرمايه‌گذارفرانسوي از كشور به دليل تحريم‌ها كار را متوقف مي‌كند و يك بار قهر كردن پيمانكار چيني باعث مي‌شود تا پروژه براي مدتي بخوابد. يك بار ديگر نيز كمبود بودجه و اعتبار باعث مي شود تا وعده‌هاي دولت‌ها براي افتتاح اين پروژه عملي نشود. يك بار نيز رانش زمين در مسير اجرايي پروژه گريبانگير مديران مي‌شود و تمام تقصيرها براي افتتاح نشدن به گردن رانش زمين مي افتد.

چشم‌به راه آخرين وعده

اما آخرين وعده را در اين باره «عباسعلي آب بر»، مدير عامل شركت آزاد راه تهران شمال – عنوان كرد و گفت منطقه 4 آزاد راه به طول 22 كيلومتر از سه راهي دشت‌نظير در نزديكي مرزن آباد تا كمربندي چالوس- تهران شمال در اواخر شهريور ماه سال جاري به بهره‌برداري مي رسد كه سكوت مسئولان دولتي درخصوص بهره برداري از منطقه 4 اين پروژه با وجود رو به اتمام بودن شهريور ماه همچنان ادامه دارد .

اما حتي اگر وعده مسئولان در خصوص بهره برداري از قطعه 4 آزاد راه عملي شود باز هم تاثيري در كوتاه شدن مسير سفر به استان هاي شمالي كشور ندارد چرا كه به گفته محسن عابدی، جانشین مدیر پروژه قطعه چهارم آزاد راه تهران شمال: «اين مسير نسبت به مسیر فعلی جاده کرج – چالوس کوتاه تر نشده ، اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت و آمد، زمان را بسیار کوتاه می‌کند.» عابدي در حالي از كوتاه نشدن مسير سفر در اين جاده صحبت مي كند كه در طرح اوليه آزاد راه تهران- شمال تصريح شده كه آزاد راه تهران شمال با كوتاه كردن فاصله تهران – چالوس از حدود 200 كيلومتر به 121 كيلومتر، زمان مسافرت را از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت كاهش مي دهد. مي گويند انسان ها به اميد زنده اند. اميد پايان يافتن آزاد راه تهران شمال نيز يكي از اميدهاي مسافراني است كه دوست ندارند براي بهره بردن از تعطيلات چند روزه ساعت ها در ترافيك بمانند و از آن طرف آزاد راهي كه قرار بوده 7 ساله به نتيجه برسد نزديك به دو دهه معطل مانده است‌. آزاد راه تهران- شمال بيشتر از آنكه بتواند باري از دوش مشكلات مسافران بردارد، به چاهي بي سر و ته تبديل شده كه بودجه كشور را مي بلعد و انگار قرار نيست مسافران پايتخت دود گرفته را به جنگل‌هاي سرسبز شمال و آبي بيكران خزر برساند. آزاد راهي كه اگر چه براي ما آب نداشت اما براي چيني ها نان داشت. /تهران امروز


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حسن 25 شهريور 1391
متاسفانه ضعف ناشی از مدیریت در این پروژه بیداد میکند یک مسیر در خرم اباد که شبیه این مسیر بود در دوران یاست جمهوری دکتر احمدی نژاد افتتاح شد این چینی ها فقط اونجا گربه میخورند و بس دولت نهم و دهم با درامد بالای نفتی بهترین موقعیت برای ساخت ازاد راه بود که میسر نشد البته لازم به ذکر است شهرهای شمالی نیز توان تحمل بار ترافیکی شدید ندارند اول باید زیر ساختها در شهرهای منهتی به ازاد راه ساخته شود تا به مشکل ترافیک برنخوردند خلاصه این طرح باید در کتاب های تاریخ ثبت شود پروژ] 4 خطه کردن هراز فکر نکنم بتوانند همش عملی شود محور از اب اسک تا رودهن واقعا نیاز به کار زیاد دارد چون بقیه جاها رودخانه خشک شده پر کردند و جاده زنند اما این قسمت داردی کوههای بسیار سخت و درههای بد است
نا شناس 25 شهريور 1391
ساخته بشه که چی بشه ؟ که بشه پاتوق فساد این تهرانی ها ؟
که با یک تیکه و دو تیکه بیان تو ساحل دراز بکشن هیچ کس هیچ غلطی هم نکنه ؟
از فرمانداران بی ... نوارساحلی غرب استان گرفته تا نیروی انتظامی
ایمان 25 شهريور 1391
بزرگترین مشکل آزادراه تهران شمال این است که یکی از طرحهای مهم برای پیشرفت غرب استان است ! مطمئنا اگر این آزادراه قرار بود پایتخت را به شرق استان وصل کند در کوتاه ترین زمان افتتاح میشد اما حالا که قرار شده پایتخت از طریق این آزادراه به غرب مازندران وصل شود شرق استانیها هرآنچه که بتوانند سنگ اندازی میکنند تا این پروژه افتتاح نشود یا تا جایی که ممکن است دیرتر افتتاح شود . اگر غرب مازندران استان مستقل شود خواهید دید که این آزادراه هم در کوتاه ترین زمان افتتاح خواهد شد . به هر حال ما که فعلا امیدی به ساخت این آزادراه نداریم اما حداقل همان قطعه چهار یعنی چالوس تا مرزن آباد را زودتر تمام کنند چون هرچند که مسیر را کوتاه نمیکند اما ما را از شر ترافیک فوق العاده سنگین آن در زمان تعطیلات خلاص میکند . خدا کند که بنیاد مستضعفان این پروژه را به طور کامل به وزارت راه واگذار کند تا شاید بتوانند کاری کنند .
ضمنا آنها که میگویند جمعیت غرب مازندران برای استان شدن کم است خوب است این آمار تردد بسیار بالا از کرج به چالوس را بدانند تا متوجه شوند که جمعیت شناور غرب مازندران بسیار زیاد است و این منطقه اگر استان مستقل نشود نمیتواند از پس نیازهای آنها برآید .
بابك 26 شهريور 1391
بابا گلي به گوشه جمال اين شماليهاي بابخار و با غيرت كه چله زمستون گازشون قطع بشه چله تابستون برقشون قطع بشه بودجه راهسازي شون بره استان فلان جنگلاشون رو شركت ايكس غارت بكنه بودجه بيمارستانشون بره جمهوري ايكس سهميه آردشون بره فلانجا جيكشون در نياد چه آدماي خوبي هستين شما شماليها ايكاش اصفهانيها و تبريزيها هم مثل شما خوب بودن
نا شناس 26 شهريور 1391
منطقه غرب استان صاحب نداره استاندار جرات دفاع از غرب استان نداره شرقیها اونو استیضاح میکنند نماینده ما هم برای ژست نمایندگی وتزویر افکار عمومی وسط ازادراه با لاریجانی عکس می گیره وبدون یک کلمه گزارش در سایت مازندنومه درج میکنند اخه این جه بازدیدی بود که هیج بازتابی نداشت ما که می دانیم لاریجانی برای تفریح امد در دوره محسنی ان بنده خدا چند باری از وزیر طرح سوال کرد پیمانکار را زیر سوال برد وباعث خلع ید پیمانکار شدوبواسطه همین کار به دادگاه رفت ودر مجلس هشتم کمیسیون عمران را برای بازدید به منطقه اورد
بابك 27 شهريور 1391
شمارو خدا اين همه غرب و شرق نكنيد ما شماليهاي مقيم تهران از استارا تا گرگانو يكي مي دونيم پيشرفت در اتحاد حاصل ميشه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.